مطالب جدید و خواندنی

سکسکه و مقابله با آن

سکسکه چیزی است که بی گمان همه در طول زندگی خود با آن مواجه شده اید ، هق هق های بی امانی که در صورت تداوم ، فرد را مستأصل می کند و در مواردی حالت بیماری به خود می گیرد . در زبان لاتین به سکسکه

خوردن یا آشامیدن غذا یا نوشیدنی داغ یا مواد تحریک کننده ، بیماری پرده جنب (پرده ای که روی ریه را می پوشاند) ، ذات الریه ، اورمی (جمع شدن مواد زاید سمی در اثر نارسایی کلیه) ، الکلی بودن ، مصرف برخی از داروها ، اختلالات معده ، مری ، روده یا لوزالمعده ، حاملگی ، تحریک مثانه ، هپاتیت ، سابقه عمل جراحی ( خصوصاً جراحی روی شکم ) ، علل عاطفی ، پربودن معده ، خنده شدید یا احساسات قوی ، تغییر در دمای محیط . چنانچه گفته شد ، معده خیلی پر و انباشته نیز می تواند باعث حمله های سکسکه شود که به شکل غیرارادی بروز می کند و در شرایط زیر پیش می آید:

خوردن بیش از حد غذا و با سرعت ، به درون کشیدن هوای بیش از اندازه ، تغییر ناگهانی در دمای معده ؛ مثل نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از نوشیدن یک نوشیدنی داغ . در گزارش جالبی که سالها پیش در ژورنال نیوانگلند به چاپ رسید ، بیماری را معرفی کرده بود که برای چند روز دچار سکسکه های مقاوم به درمان شده بود ، بررسی های مختلف در او هیچ مشکلی را نشان نمی دادند و تنها یافته غیر طبیعی ، وجود مورچه در گوش او بود ! و تنها پس از خارج کردن این مورچه ، مشکلش برطرف شده بود ! از موارد بالا می توان نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد ، علت مشخصی برای این حالت شناسایی نمی شود . اغلب اوقات سکسکه ، بیش از ۴۸ ساعت طول نمی کشد ولی در فرم مداوم ، فرد بیش از ۲ روز و کمتر از ۱ ماه مبتلاست و در موارد بیشتر یا در صورتی که با بیماری ها ی دیگری مثل مشکلات

قلبی- ریوی همراه باشد ، فرد نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد . اگر شما دچار سکسکه هایی می شوید که تا چند روز یا بیشتر ادامه پیدا می کنند ، پزشک شما می تواند دستور انجام آزمایشاتی را تجویز  کند که برای بررسی احتمال وجود یک مشکل جدی تر به کار می روند . روش های درمان سکسکه متنوع هستند و درمان های غیردارویی معمولاً بر روش های تحریک ناحیه حلق و بینی مبتنی هستند . در زیر به مواردی اشاره می شود که شما می توانید در حین بروز مشکل ، یک یا تعداد بیشتری از آنها را به کار بندید :

-  نفس خود را نگاه دارید و تا ۱۰ بشمارید .

-  داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید (کیسه پلاستیکی به دلیل احتمال چسبندگی آن به بینی و خصوصاً در اطفال به هیچ عنوان ، توصیه نمی شود ) . -  انگشت شست خود را بین دندان ها و لب بالا قرار دهید ، سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود ، درست در زیر سوراخ بینی سمت راست ، فشار دهید .

 - یک لیوان آب را به سرعت بنوشید ، باوری قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن هفت جرعه آب سکسکه را متوقف می کند .

 - نان خشک یا یخ خرد شده ، قورت دهید .

  - زبان خود را به ملایمت بکشید .

  - یک قاشق چای خوری شکر خشک بخورید .

  - بازی پول من را تو برداشتی ؟ را به منظور پرت کردن حواس فرد انجام دهید .

  - ترساندن ناگهانی فرد مبتلا می تواند مؤثر باشد (به این شرط که فرد دچار مشکلات بعدی نشود ) .

  - در برخی متون به گذاشتن یخ و لیمو روی زبان برای متوقف کردن سکسکه ، اشاره شده است .

  -  گذاشتن ژله انگور در زیر زبان .

  - بو کردن موادی که بوی نافذی دارند .

در بیماری که آیروفاژی علت سکسکه است ، باید از صحبت حین صرف غذا ، پرهیز کند ، غذا را به خوبی جویده  و با استرس و اضطراب صرف نکند . درمان سکسکه با علت رفلاکس ، مصرف حجم کم غذا و پرهیز از خوابیدن پس از غذا خوردن است . غذای پر چرب ، نوشابه های گازدار ، پیاز خام ، مرکبات و حتی سیگار کشیدن ، سبب تشدید رفلاکس معده می شود . داروهایی هم برای درمان سکسکه معرفی شده اند که سردسته داروهای مؤثر در درمان سکسکه کلروپرومازین است که هم به شکل قرص و هم به صورت آمپول وجود دارد ؛ البته این دارو از انواع داروهای اعصاب است و ظاهراً به این دلیل تجویز می شود که سکسکه یک رفلکس عصبی است ، اما باید به خاطر داشته باشید که درمان های دارویی را هرگز بدون تجویز پزشک ، استفاده نکنید ، چرا که عارضه جانبی دارد . به طور کلی سکسکه معمولاً حالت خوش خیم داشته و با درمان های خانگی برطرف میشود ، در مواردی هم که به طول بینجامد یا به درمان های معمول جواب ندهد معمولاً با دخالت پزشک برطرف خواهد شد .

(( سلامت باشید ))

Singultus اطلاق می شود که از لغت Singult به معنی تلاش برای نفس کشیدن در حین هق هق گریه مشتق شده است . سکسکه همچنان به عنوان یکی از اسرار پزشکی باقی مانده است و تا به حال ، نقش و عملکرد مفیدی برای آن شناخته نشده است.  در واقع سکسکه عبارت است از انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم و عضلات تنفسی بین دنده ای . سکسکه یک علامت است و نه یک بیماری ، در ایجاد سکسکه دیافراگم ( عضله بزرگ و نازکی که قفسه سینه را از شکم جدا می کند ) و عصب فرنیک ( عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می کند ) نقش دارند . معمولاً در حین سکسکه ، صدایی تند و سریع که در اثر حرکت غیرارادی عضلات دیافراگم و متعاقب آن بسته شدن سریع تارهای صوتی ، پدید می آید ، شنیده می شود. تقریباً همه ممکن است دچار سکسکه شوند ، حتی جنینی که در رحم مادر است . به طور کلی مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه می شوند . اما عملاً هر فردی از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال ، آن را تجربه می کنند . سکسکه معمولاً یک مشکل گذرا و خوش خیم است . با این حال ، همین عارضه ساده ، در صورتی که بیش از حد ادامه پیدا کند ، می تواند آزار دهنده و ناتوان کننده باشد . در ضایعات مغزی ، ضربه و تومورهای مغزی و یا به دنبال بی هوشی ها نیز ، امکان بروز سکسکه وجود دارد . عموماً سکسکه با این علت ، خود به خود بهبود یافته و غالباً در افراد مضطرب و دارای استرس بالا و یا متعاقب خبر خوشایند و یا غم انگیز تظاهر می کند و در برخی مواقع مصرف دارو و سموم نیز علت آن است . علل سکسکه ، تحریک اعصابی است که عضلات تنفسی ، خصوصاً دیافراگم را تحریک می کنند ، علت سکسکه کوتاه مدت معمولاً ناشناخته است اما در صورتی که سکسکه طولانی مدت باشد یا به شکل مکرر رخ دهد ، امکان دارد به علل زیر ایجاد شده باشد :
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد